Underholdende drømmeferd på Vardenes skole

Av Andreas Thorsen. Publisert: 19 desember, 2019

Da Kåre drømmer seg tilbake til middelalderen, er det duket for en heksebrenning. Da vil vår helt ta plassen til den stakkars jenta på bålet.

Med forestillingen «I Håve Te Kåre» tok 6. og 7. trinn publikum med gjennom dagdrømmene til en gutt som som har vanskelig for å konsentrere seg på skolen.

 

– Revyen handler om en gutt, Kåre, som faller litt ut hvis undervisningen blir kjedelig, og da får alle se hva som foregår i hodet hans, forklarer elevene.

Kåre er forelska i en jente som heter Ine, men Tommy, som er den «kuleste» gutten i klassen, utgjør et stort hinder på Kåres vei til å vinne Ines hjerte. I dagdrømmene sine reiser han i tid og sted, og er blant annet innom en heksebrenning i middelalderen, magifskolen Galtvort – kjent fra Harry Potter-universet, og treffer også på noen veldig store lus.

 

Alle elevene er med

Med to 6. klasser og to 7. klasser er det i alt 90 Vardenes-elever som er med på revyen, og 30-40 av dem får sangtid med mikrofon.

– Vi vil at showet skal både være bra og vise bredde. Alle skal stå på scenen – til og med teknikerne kommer ned dit til slutt, forklarer musikklærer Øyvind Steffensen, som har hovedansvaret for revyen.

Sanger og ideer prøves ut fra og med august og frem til høstferien, og så holdes det auditions for å få på plass rollebesetningen. Elevene forteller at de har øvd lenge og kost seg masse med å stå på scenen. Å øve på replikker, koring, dansing og synging har vært en veldig gøy del av skoledagene.

– Uken før forestillingene gikk nesten all tiden og timene våre med til å øve på revyen, og da vi hadde generalprøve førden første forestillingen var alt på plass, og vi gledet oss til å ta imot publikum, sier elevene, som passer på å skryte av musikklæreren Steffensen, som planla og diktet hele forestillingen, så vel som rektor som ga forestillingen grønt lys.

 

Drømme-ideen gjorde det kunsteriske lettere

Steffensen forklarer at den sentrale ideen i revyen, med Kåre som stadig drømmer seg bort, gjorde hele produksjonen mye lettere, kunstnerisk: 

– Han kan plutselig være i middelalderen, og i forskjellige land. Når vi spiller «drømmelyden» skjønner publikum at det skal skje noe og at vi skal forflytte oss.

Læreren er også fornøyd med at det har lykkes å få inn andre faglige elementer i revyen. Heksebrenningen i middelalderen er relevant for det elevene lærer i samfunnsfag, i musikktimen lærer de om komponister som John Williams, som står bak filmmusikken til Harry Potter og utallige storfilmer, og både norsk- og engelsktimene gis noen nikk:

 – Vi var innom dialekter også, for eksempel. I noen av rollene snakket elever trøndersk, sørlandsdialekt og Haugesundsdialekt, og vi hadde et skikkelig naturtalent som kunne snakke sunnmørsdialekten til foreldrene sine, ler Steffensen.

 

Representanter for kultur og politikk kom

På den siste forestillingen fikk elevene også noenlunde celebert besøk, da tubaisten Roald Hindal, som mange gjerne kjenner fra Stavanger Kulturskole eller Den Kulturelle Skolesekken, og lokalpolitikeren Eirik Faret Sakariassen (SV), som ny leder for Stavanger kommunes utvalg for oppvekst og utdanning.

Før han runder av oppsummeringen av nok en vellykket revy, passer Steffensen også på å skryte av musikerne som har vært med:

– Jeg må få med at det er proffe, voksne musikere med på dette. Noen leier vi inn, og noen er foreldre – vi hadde en flink far på trommer i år, det er et ordentlig bra band. Vi har jo også hatt Tasta skolekorps med oss i alle år, men akkurat denne gangen kolliderte dette med deres deltakelse i Stavanger Open.

Kommentarer

Her inviterer vi deg til å komme med informasjon, argumenter og synspunkter. Vi krever fullt navn — da er det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på Tastavis. Falske profiler blir utestengt. Hold en saklig og respektfull tone, husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen Tastavis.