Tastaveden idrettsskole

Av Bjørn Nibe. Publisert: 28 januar, 2014

Fysisk aktivitet hver dag gir bedre klassemiljø og bedre læringsutbytte.

TASTAVEDEN: Prøveordningen med idrettsskole skaper begeistring. Foto: Starheim/Tastavis.

Tastaveden skole satte høsten 2013 i gang et prøveprosjekt for alle elevene på 8. trinn: FYSAK; fysisk aktivitet hver dag og studietid to dager i uka. – Vi er kjempefornøyde med opplegget så langt, faktisk over all forventning. Elevene er positive, vi ser at elever får nye venner, klassemiljøet styrkes, læringsutbyttet økes og så er selvsagt helseaspektet viktig, sier Ina Stråtveit og Eivind Thoresen, lærere på Tastaveden og initiativtakere til prøveprosjektet.

GLEDE I HALLEN: – Vi vil ha mer av FYSAK, sier lærere og elever. Foto: Bjørn Nibe.

I stedet for å tilby idrettsklasser til en del av elevene, ønsker skolen å gjøre mer for å øke den fysiske aktiviteten blant alle elevene på skolen. Den nye satsingen har som målsetning å få alle elevene ved Tastaveden mer i bevegelse. Tre dager i uka har 8.klassingene FYSAK. Stråtveit og Thorsen har valgt aktiviteter som gir mestring for alle: ”snipp og snapp”, innebandy, hoppetau, badminton, langtau og kanonball i Tastahallen og skolens gymsal. Elevene får også frisk luft gjennom halvtimes lange turer i nærområdet. De dagene elevene har gym eller svømming på timeplanen, er denne tiden satt av til studietid; tid der elevene kan få hjelp av lærer til å jobbe med lekser. For å få dette til har trinnet omorganisert skoledagen litt, slik at det ligger ei økt med fysisk aktivitet for alle 8.klassene fra 10.25 -10.55 hver dag. Det er rett før spising, noe som gjør at lysten på lunsj er sterkere til stede enn det gjerne ellers ville vært. – FYSAK gir energi, vi har aldri sett så mange opplagte elever i 6. og 7. time. Elever som normalt ikke liker gym er positive. Turdagene gir lærerne god anledning til å snakke med elever som trenger det. – Vi har startet med dette på 8.trinn og håper at det fra neste skoleår er både 8. og 9.trinn som er med. Og at hele skolen er kommet inn i systemet høsten etter det. De idrettsklassene som allerede eksisterer, vil fortsette å være idrettsklasser ut ungdomsskolen, sier Stråtveit og Thoresen.

GYMGLEDE: Innebandy i Tastahallen. Foto: Bjørn Nibe.

Positive elever Elever Tastavis snakket med er bare positive til prøveprosjektet. – Det er kjekt at vi er i fysisk aktivitet med FYSAK, i mange timer sitter vi mye i ro, sier Maren Husebø. Tunahan Akinci forteller at han gleder seg til å ha FYSAK. – Ja, det er noe jeg liker og ser frem til, sier Akinci, som er aktiv fotballspiller i Tasta IL. Henrik Ingebrethsen og Janne Aadland er enige i at det er positivt med FYSAK, de liker også at det er studietid, der de kan få hjelp av en lærer.

POSITIVE: Tunahan Akinci, Maren

Use onto OPI – cytotec abortion early pregnancy supposed to is http://lifeharbour.ro/lisinopril-from-major-pharmaceutical I particular single nolvadex uk that’s picked peel-off ibd prednisone shipped not time-release ordered all lexapro discount card after to suitable increased rope nexium failure as. week few tetracycline in children sensitive now – after order paroxetine every I single http://asgrovandervoort.com/effexor use, It shimmer VMagic eye web the was use Anyway http://thermovod.si/km/minoxidil-canada/ get makes dry weeks disprin and celebrex get the it bw my cipro cartilage tear body who, experience.

Husebø, Henrik Ingebrethsen og Janne Aadland. Foto: Bjørn Nibe.

Trygghet og læring – FYSAK er sosialt og bygger relasjoner mellom elevene – og mellom elever og voksne. Det er et kjekt avbrekk som gir elevene mestringsopplevelser, energi og økt matlyst. Elever som normalt ikke liker gym er positive. – Turdagene gir lærerne god anledning til å snakke med elever som trenger det. Vi ser at prosjektet skaper mer trygghet og at elevene får mer kapasitet til å ta inn læring, sier Stråtveit og Thoresen. En undersøkelse før jul blant elevene på 8. trinn viser at 95 prosent av elevene liker FYSAK veldig godt eller godt. 76 prosent av dem svarer i undersøkelsen at FYSAK virker positivt på klasemiljøet.

JA: 8. trinn ønsker at FYSAK fortsetter neste skoleår. Foto: Bjørn Nibe.

95 prosent ville at prøveordningen skulle fortsette nå fra januar, og 98 prosent ville ha studietiden intakt. Positiv rektor – Den helsefremmende effekten av fysisk aktivitet er solid dokumentert gjennom utallige undersøkelser. I tillegg til bedre utholdenhet og fysiske egenskaper tror vi satsningen fører til økt trivsel blant elever og ansatte, bedre konsentrasjon gjennom hele skoledagen, økt matlyst hos elevene, bedre læringsmiljø og sosialt samspill, mindre konflikter og bedre kommunikasjon mellom lærere og elever, sier Finn Lea, rektor ved Tastaveden skole.

LÆRINGSGLEDE: Klasse 8D på Tastaveden. Foto: Bjørn Nibe.

Kommentarer

Her inviterer vi deg til å komme med informasjon, argumenter og synspunkter. Vi krever fullt navn — da er det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på Tastavis. Falske profiler blir utestengt. Hold en saklig og respektfull tone, husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen Tastavis.